Aansluitschema van de magneetklep voor turbodrukregeling

Geregistreerd: 06-05-2013
Posts: 133
Aansluitschema van de magneetklep voor turboregeling.
A - Kanaal via slang (1) met de actuator (6) van de wastegateklep verbonden.
B – Kanaal via slang (2) aangesloten op de overdrukzijde van de turbo (7).
C – Kanaal via slang (3) verbonden met de inlaatzijde van de turbo.
D – Plunjer.
E – Vanaf luchtfilter.
F – Naar intercooler.
G – Naar uitlaatsysteem.1. Slang.
2. Slang.
3. Slang.
4. Geopende drieweg-magneetklep (Gesloten stand is op detailafbeelding aangegeven).
5. Elektronische regeleenheid.
6. Waste-gateklep.
7. Turbocompressor.
8. Naar relais inspuiting/ontsteking.Werking.
De turbodruk wordt geleverd door de turbocompressor (7). De turbodruk wordt geregeld m.b.v. een Pierbrug drieweg (A.B.C.) magneetklep (4). Deze wordt gevoed met een 12V voedingsspanning vanaf het relais, die permanent via pen 23 geregeld wordt door de elektronische regeleenheid (5) van de inspuiting/ontsteking. Kanaal A is via slang (1) met de actuator (6) van de wastegateklep verbonden. Kanaal B is via slang (2) aangesloten op de overdrukzijde van de turbo (7). Kanaal C is via slang (3) verbonden met de inlaatzijde van de turbo. Als de magneetklep (4) niet door de regeleenheid bekrachtigd wordt, dan opent cilinder (D) kanaal (B) en sluit kanaal (C), waardoor de kanalen (A) en (B) worden verbonden en de overdruk, die door de turbocompressor geleverd wordt, via slang (2) en (1), de actuator (6) van de wasteklep kan bereiken. Deze klep regelt de turbodruk.
Als de regeleenheid (5) de magneetklep (4) met een duty-cycle-signaal bekrachtigt, dan gaat plunjer (D) pulseren, waardoor kanaal © gedurende een variabele tijd geopend wordt. Deze variabele tijden worden door de regeleenheid m.b.v. een kenveld gekozen. Bij deze regeling wordt rekening gehouden met de druk in het uitlaatspruitstuk, het motortoerental en de gasklepopening.
Als kanaal© geopend is dan kan een gedeelte van de druk, die op de actuator (6) van de wastegate werkt, via slang (3) worden afgevoerd naar de inlaatzijde van de turbo (7). Door de lagere druk op de wastegateklep wordt de turbodruk verhoogd.
Opmerking.
Aansluitingen A en B van de drieweg magneetklep zijn met een verfstip gemerkt: aansluiting A is blauw en aansluiting B is rood.
Let bij reparaties aan dit systeem zorgvuldig op de juiste montage, d.w.z.:
Aansluiting A (blauw) wordt aangesloten op de actuator (6).
Aansluiting B (rood) wordt aangesloten op de overdrukzijde van de turbo.Bron: "La Bruta Bellezza", met dank aan Henk Abbes.
Laatst bewerkt door da vinci rider (21-10-2017 16:35:51)