Body off roest aanpakken

Paulus0013
Gebruikers

Offline

Van: Dordrecht
Geregistreerd: 11-09-2013
Posts: 135
Website

Wellicht dat iemand hier er ervaring mee heeft.
Ik wil begin 2014 de auto volledig laten ontdoen van roest en opnieuw laten spuiten.
Nu kan ik er heel simpel voor kiezen om de auto van buiten te strippen, de wielkasten en kokerbalken dicht te laten lassen en tectyleren en daarna te laten spuiten.
Maar ik zie dat nu al fout gaan en vermoed dat ik dan binnen 2 jaar weer met roest zit. Dat gedonder wil ik liever niet hebben. Zeker niet als het dan toch al geen goedkoop geintje zal worden.

Afgelopen week ben ik eens gaan zoeken naar duurzamere oplossingen.
Zo is het ook mogelijk de auto helemaal kaal te strippen tot op het kale staal/chassis. Dan kan de handel in een bad worden gezet om van roest te ontdoen. Hierna kan alles dan opgelast worden (of precies andersom). Op deze manier ben je er zeker van dat je van het roest af bent. Om het af te maken zou dan alles nog opnieuw verzinkt kunnen worden en daarna pas naar de spuiter. Als je de bodem en wielkasten dan ook nog voorziet van de juiste bescherming, geeft dat naar mijn idee meer garantie.
Wat mij opvalt aan deze methode is dat de prijzen voor deze zogeheten body off restauratie echt enorm uiteen lopen.

Zijn er hier wellicht mensen die ervaring hebben met grondige aanpak van roest?

Begin dit jaar heb ik een offerte laten maken voor enkel het spuitwerk en dat kwam op zon 2800 Euro uit. Leuk die micalak!
Hoe dan ook gaat het sowieso een aardige duit kosten. Dan spaar ik liever een paar maanden langer als dat tot een betere oplossing kan leiden.



1. Lancia Delta HPE 2.0 16v HF Turbo 1998 - 228PK/356NM @ 1,1 bar
2. Lancia Delta HPE 1.6 16v 1999

Ex: Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1996, Lancia Delta LS 2.0 16v HF turbo 1996, Alfa GTV6 TB 1996


Re: Body off roest aanpakken

maikelv
Gebruikers

Offline

Van: Boxtel
Geregistreerd: 06-05-2013
Posts: 176
Website

Body off is de beste manier uiteraard maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Ik kan je vertellen dat als je dit niet doet de roest altijd terug zal blijven komen het is alleen uitstel van. Ik heb zelf de wielkasten deels weggeslepen en dichtgelast omdat ik dat voldoende vindt. Ik heb zelf een keer een auto body off gehaald en ik kan je vertellen daar ben ik 4 maanden ! mee bezig geweest en is echt een *** klus. Het is dus ook zelf te doen. Onthoud maar 1 ding als er roest zit ga je dit zonder alles geheel kaal te maken never nooit allemaal wegkrijgen en ik spreek uit ervaring  wink Als je echt van plan bent om de auto de rest van je leven in bezit te houden zou ik zeker voor compleet body off gaan.


Re: Body off roest aanpakken

Longosan
Gebruikers

Offline

Geregistreerd: 06-05-2013
Posts: 240

In dat geval zou ik dan toch gaan kijken voor een (bijna) nieuwe HPE, in Italie bijvoorbeeld, en deze heel goed gaan protecten. Het bedrag dat je in Body-off gaat steken gaat daar namelijk ruimschoots overheen. Ik denk dat je voor buiten en binnen spuiten alleen al een € 4000,- kwijt gaat zijn. Het chemisch ontlakken ook al een € 1000,- Dan komt nog diverse delen zandstralen, lassen en daarna bijvoorbeeld het verzinken van de carrosserie... ook een kleine € 1000,- (en dan moet ie voor het verzinken natuurlijk wel heeeeeel strak worden gemaakt!!)

Tja.. jouw keus natuurijk... maar ik was dan voor een andere, beter geconserveerde gegaan


Re: Body off roest aanpakken

Paulus0013
Gebruikers

Offline

Van: Dordrecht
Geregistreerd: 11-09-2013
Posts: 135
Website

Ik zal eens even wat fotos posten van de huidige staat.
Ik ben net naar buiten gelopen. Ja het is donker, maar ook op deze fotos is de niet zo beste staat van het dak wel goed te zien. Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat dit niet is zoals het bedoeld is.

2aj6jgm.jpg

j09uvb.jpg

Hard op weg naar een HPE cabrio.

De motorkap, rondom de flits zie je witte stippen. Dat zijn plekken van steenslag. All over the place.
14dg3yb.jpg

Hier de kokerbalk bekeken vanuit een van de wielkasten achterzijde (foto van februari):

23hoack.jpg

Plaatwerk bij wielkast achter, in de hoek ook al niet best meer:
2lkfv3o.jpg

Reken hierbij nog wat krassen op de bumpers, al zal dat plastic niet zo snel roesten wink.
Kortom even bijspuiten betreft al bijna al het plaatwerk. De stap naar in het geheel opnieuw spuiten is vanuit die positie dan ook niet zo veel groter.
Onder de motorkap zijn allerlei hulpstukken zoals het losse frame waar de oliekoeler aanhangt ook niet al te best meer.
wah9a8.jpg


Dat gezegd hebbende zijn jullie het er vast mee eens dat er wat aan mag gebeuren.

Het idee van een andere kopen zie ik absoluut niet zitten. Deze auto zag er 2 jaar geleden ook nagenoeg roestvrij uit. Dingen kunnen schijnbaar heel erg hard gaan. Ik heb dan ook geen zin om voor de hoofdprijs een ander exemplaar te kopen en over 2 jaar waarschijnlijk weer tegen dezelfde soort problemen aan te lopen. Ik weet nu wat ik heb en waar ik aan begin. Bij een ander is het maar weer afwachten hoe of wat.


1. Lancia Delta HPE 2.0 16v HF Turbo 1998 - 228PK/356NM @ 1,1 bar
2. Lancia Delta HPE 1.6 16v 1999

Ex: Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1996, Lancia Delta LS 2.0 16v HF turbo 1996, Alfa GTV6 TB 1996


Re: Body off roest aanpakken

Chris Edelijn
Gebruikers

Offline

Geregistreerd: 09-05-2013
Posts: 388

Zo zo. Dat ziet niet zo best uit

Er zit nog werk zat aan
Sterkte


Re: Body off roest aanpakken

maikelv
Gebruikers

Offline

Van: Boxtel
Geregistreerd: 06-05-2013
Posts: 176
Website

Klopt helemaal Paul dit kan inderdaad veranderen in een jaar van hard naar heel erg verroest ik heb dit zelf al meerder keren mogen meemaken helaas. Bij mij waren die torentjes bij de oliekoeler ook echt ver heen hoor maar in principe mogen die op afbreken staan aangezien dit geen dragende delen zijn. Voor het oog tja das een ander verhaal. Maar wat hierboven al aangegeven word het zal hoe dan ook een heel erg dure klus gaan worden als je echt heel de auto kaal en behandeld wilt hebben. Ik persoonlijk zou het zoveel mogelijk zelf weghalen de roest, slijpen waar nodig en dan behandelen met Fertan of een ander goed roest product. Daarna eventueel zelf afwerken of spuiten. Hiermee bedoel ik dan de kleine stukken net zoals die torentjes he het dak enzo zou ik laten doen of je moet zelf goed kunnen spuiten wink Check anders ook ff de laatste pagina van mijn wie is wie kun je zien hoe ik het ongeveer aanpak  cool

Laatst bewerkt door maikelv (31-10-2013 21:05:03)


Re: Body off roest aanpakken

reben
Moderators

Offline

Van: Assen
Geregistreerd: 06-05-2013
Posts: 911

Ik heb mijn Coupé bij Span in Hoogkerk met een endoscoop op roest laten inspecteren, zag er goed uit,is alweer een paar jaar geleden, als ze uit haar winterslaap ontwaakt nog meer eens laten doen, de roest die ik tot nu toe tegenkom ga ik te lijf met Fertan en Novorox.


Coup_Fiat18_03_20100132_1_1_1.jpg


Re: Body off roest aanpakken

Kayjey
Gebruikers

Offline

Van: Zele, België
Geregistreerd: 15-05-2013
Posts: 137
Website

Zit eruit alsof er nog heel wat laswerk in zal kruipen na het bad. Niet vergeten dat sommige verroeste onderdelen gewoon weg zullen smelten.

Zelf zou ik in dit geval zoeken naar eentje die al gestript is (rijdend chassis na motorschadel / ongeval), die laten behandelen naarmate de tijd verder kruipt en alles afgewerkt is alles overzetten.


Re: Body off roest aanpakken

Paulus0013
Gebruikers

Offline

Van: Dordrecht
Geregistreerd: 11-09-2013
Posts: 135
Website

Dat is op zich ook geen slecht idee waar ik ook aan gedacht heb.
Punt is wel dat ik dan precies een HF HPE moet hebben, er zitten wat kleine veranderingen in tov een niet turbo hpe. Ik dacht bv de deuren, waar een extra dwarsbalk in zit. Van de 1.6 eerste serie is de achteras iets anders, want die heeft trommels achter. Ik vraag me dan wel af hoe ik het met het dakraam moet doen en of zoiets makkelijk over te zetten is.
Je zit dan alleen eind van de rit met het chassisnummer en zal daarna dus met het kenteken van de sloper gaan rijden.

Voordeel zou wel zijn dat er absoluut geen haast is. Je kunt iedere stap uitvoeren wanneer er geld voor is, dus je hoeft niet alles in 1x op te hoesten.
Blijf ik wel met de huidige zitten die in april door de apk getrokken moet worden.


1. Lancia Delta HPE 2.0 16v HF Turbo 1998 - 228PK/356NM @ 1,1 bar
2. Lancia Delta HPE 1.6 16v 1999

Ex: Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1996, Lancia Delta LS 2.0 16v HF turbo 1996, Alfa GTV6 TB 1996

Prima
Voor optimale gebruik, gebruiken wij cookies. Lees meer