Koelvloeistoftemperartuur-sensor

Geregistreerd: 06-05-2013
Posts: 133
KOELVLOEISTOFTEMPERATUUR-SENSOR.
De sensor is nabij de thermostaat gemonteerd en het voelergedeelte staat in contact met de koelvloeistof. De sensor bestaat uit een koperen huis, waarin een thermistor met een negatieve temperatuur coëfficiënt (NTC) is geplaatst. De weerstand van deze sensor neemt af bij het stijgen van de koelvloeistof-temperatuur. De sensor voorziet de regeleenheid van een variabel spanningssignaal, afhankelijk van de motortemperatuur, zodat de informatie van de luchtkwantummeter gecorrigeerd kan worden. Hierdoor kan de regeleenheid de inspuitduur verlengen en het mengsel verrijken. Dit is nodig om het tekort aan brandstof te compenseren als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, omdat er brandstof condenseert in het inlaatspruitstuk. De onderstaande grafiek geeft het verloop van de weerstand in relatie tot de temperatuur. De weerstand kan worden gemeten door de stekker los te nemen en een ohmmeter aan te sluiten zoals op de afbeelding is aangegeven.
Aanvullende voorzieningen.
Zelfaanpassing van mengsel en stationair toerental worden op de laatst opgeslagen waarden geblokkeerd.
Aansluitstekker.
De nummers in de kaders geven de stekkerpennen van de regeleenheid aan.
Bron: "La Bruta Bellezza", met dank aan Henk Abbes.
Laatst bewerkt door da vinci rider (22-10-2017 11:59:50)