Luchtkwantummeter-Luchtdruksensor

da vinci rider
Gebruikers

Offline

Geregistreerd: 06-05-2013
Posts: 133

Luchtkwantummeter.

De luchtkwantummeter is van een type met “verwarmde film”; Voor het meten van de hoeveelheid lucht die door de motor wordt aangezogen, wordt gebruik gemaakt van een verwarmd membraan dat in een meetkanaal in de luchtstroom is geplaatst. De film wordt op een constante temperatuur ( ~ 120 graden Celsius boven de luchttemperatuur) gehouden door een verwarmingsweerstand. Door de lucht die door het meetkanaal stroomt, wordt de film gekoeld. Om de temperatuur van de film constant te houden, is het noodzakelijk om de stroom door de verwarmingsweerstand te variëren. Deze stroom wordt gemeten door een Wheatstone-weerstandbrug. De stroomsterkte is afhankelijk van de hoeveelheid lucht die door het meetkanaal stroomt.

scannen0030.jpg

Opmerking.
Dankzij dit meetprincipe kan de hoeveelheid inlaatlucht direct worden gemeten, waarbij in tegenstelling tot halfmechanische luchtkwantummeters, problemen met druk, temperatuur en hoogteverschillen worden voorkomen.

scannen0031.jpg



Beschrijving van de werking.

De Wheatstone-brug (bestaande uit R3, R2, Rs, Rt+R1) is in evenwicht bij een temperatuur van Rs circa 120 graden Celsius boven de luchttemperatuur. De lucht onttrekt via de film warmte aan Rs zodat het evenwicht wordt verstoord. Deze situatie wordt herkend door het circuit via IC1. IC1 bedient op basis van de afwijking in het evenwicht de transistor T1 die de stroom via Rh verhoogt. Hierdoor wordt Rs verwarmd en het evenwicht in de Wheatstone-brug wordt hersteld. Het circuit IC2 meet de stroom die door Rh gaat. Deze stroom handhaaft het evenwicht en is dus afhankelijk van de hoeveelheid lucht die door de luchtkwantummeter wordt geleid.

scannen0032.jpg


Recovery.

Als de gasklepsensor goed werkt, wordt de motorbelasting bij stationair toerental berekend uit het motortoerental als de motor draait. In de overige gevallen wordt een vaste waarde aangehouden. Als de gasklepsensor ook defect is, dan wordt de motorbelasting en de ontstekingsvervroeging afgeleid uit een tabel op basis van motortoerental.

scannen0033.jpg
Aansluitstekker van de Luchtkwantummeter.

Opmerking.
De nummers in de kaders geven de stekkerpennen van de regeleenheid aan.

Aanvullende voorzieningen.
Zelfaanpassing van het mengsel en het stationair toerental wordt op de laatst opgeslagen waarden geblokkeerd.



Luchtdruksensor.

De luchtdruksensor informeert de regeleenheid voor de inspuiting/ontsteking over de luchtdrukverschillen tijdens de bedrijfsomstandigheden van de auto.

scannen0034.jpg

De informatie wordt gebruikt om de turbodruk te beperken als de auto op grote hoogte rijdt.
Dit is nodig om de turbocompressor tegen een te hoog toerental te beschermen. De compressor kan te snel gaan draaien om de gewenste turbodruk te bereiken als de lucht ijl is en de bestuurder hoge prestaties verlangt.

scannen0035.jpg
Aansluitstekker van de luchtdruksensor.

Opmerking.
De nummers in de kaders geven de stekkerpennen van de regeleenheid aan.



Bron: "La Bruta Bellezza", met dank aan Henk Abbes.

Laatst bewerkt door da vinci rider (21-10-2017 16:20:55)



005_24906_2.jpg