herstel van paneel en knoppen middenconsole

diezl
Gebruikers

Offline

Van: Belgisch Limburg
Geregistreerd: 07-05-2013
Posts: 39

Ik heb onlangs het paneel van de middenconsole gerestaureerd en ook de bevestiging van de knoppen aan de achterzijde eens aangepakt.
Hierbij mijn ervaring, misschien dat iemand van het forum er ook wat aan heeft.
Onderstaande links heb ik gevonden op het Engelse forum en waren heel nuttig.

http://www.fccuk.org/forum/ubbthreads.p … Post971866
http://www.fccuk.org/forum/ubbthreads.p … ost1067340
http://www.fccuk.org/forum/ubbthreads.p … #Post61769

Zo zag het er voordien uit, plakkerig en vuil, niet echt aangenaam om naar te kijken.
dash1.jpg?psid=1

Het grote paneel losmaken is eenvoudig, eerst een paar schroeven losdraaien (achter de bedieningsknop van de ventilator en in de asbak) en dan rustig loswrikken terwijl je naar onder trekt.
dash2.jpg?psid=1

Zorg dat je eerst alles loskoppelt vooraleer je verder trekt. (losklikken of schroefjes losdraaien)
dash3.jpg?psid=1

Daarna kan je alles van de achterzijde verwijderen.
Zo zagen mijn knopunits er uit tot mijn verbazing. Ik heb een tiental jaren geleden een loszittende knop laten herstellen en dat was blijkbaar op deze manier gebeurd ...
Gewoon vol smeren met lijm, de klant ziet het toch niet zal hij gedacht hebben ...
dash4.jpg?psid=1

Gelukkig heb ik de lijm kunnen smelten met een haardroger en heb ik alles losgekregen zonder te beschadigen.
Daarna heb ik de asbak er uit gehaald, dit was het moeilijkste want je moet namelijk 2 schroeven losdraaien op een bijna onbereikbare plaats. (zie de 2 pijlen op de foto)
Als je een klein spiegeltje gebruikt kan je ze lokaliseren aan de binnenkant onderaan de middenconsole.
Ik kon er alleen aan door op mijn rug gaan te liggen, met mijn hoofd tot diep aan het voeteinde, en dan via de achterzijde van de middenconsole met een smalle, lange kruisschroevendraaier kon ik er net aan. Een kleine flexibele zaklamp komt van pas dan. De hoes rond de versnellingspook krijg je los door de hoes langzaam naar beneden te duwen, je voelt dan een metalen frame loskomen in het gat.
dash5.jpg?psid=1

dash7.jpg?psid=1

Vervolgens kan je het kleine laatste stukje onderaan ook nog losdraaien.
dash6.jpg?psid=1

Nu ik alles loshad was het tijd om die plakkerige coating er van af te krijgen.
Dit was mijn techniek: met een gaaf, scherp plamuurmesje schrapen over de coating tot je op de onderste kunststoflaag zit. Hou het plamuurmesje altijd plat. Zeker niet steken maar gewoon rustig schrapen, op die manier had ik 80% er van af gekregen. Daarna de rest er af schuren met (niet te grof) schuurpapier. Als laatste kan je ultrafijn schuurpapier gebruiken.

De kleine buisjes waar je de schroeven van de knoppenunits indraait dienden ook hersteld. Hiervoor maakte ik gebruik van aluminium buisjes (buitendiameter 8mm, binnen 6mm). Je zaagt ze op de juiste lengte (opgelet: de bovenste zijn wat korter, en de onderzijde moet je wat schuin afvijlen zodat ze mooi passen)
dash9.jpg?psid=1

Ik maakte gebruik van epoxylijm om ze vast te zetten.
dash8.jpg?psid=1

En dat zag er uiteindelijk zo uit.
Let er op dat ze niet hoger uitsteken dan de originele.
Het kan zijn dat je de buisjes nog wat moet bijschuren (bv. met Dremel) langs de zijkanten zodat de knopunits goed passen.
De units mogen zeker niet gekneld zitten want dan veren de knoppen niet meer terug.
dash10a.jpg?psid=1

Vervolgens heb ik de gaatjes opgevuld met een kneedpasta die hard wordt. Direct na aanbrengen heb ik met behulp van een tandenstoker gaatjes geprikt in de pasta zodat je achteraf makkelijk de schroefjes kan indraaien.
dash11.jpg?psid=1
dash12a.jpg?psid=1

Ik heb de stukken binnengebracht bij een carrosserier. Die heeft er nog een grondlaag opgezet en zwart glanzend gespoten.
Terwijl de middenconsole open lag heb ik ook alle lampjes vervangen (in het klokje zit er ook een).
Na het spuitwerk kan je alles aan de achterzijde van het paneel weer monteren.

Nu was het nog een kwestie van de asbak terug gemonteerd te krijgen. (vergeet niet eerst het kleine stukje onderaan te monteren)
Lees deze link goed na en dan zou het moeten lukken.
http://www.fccuk.org/forum/ubbthreads.p … ost1067340

Het komt er op neer dat je het lipje onderaan de asbak (waar de schroef doorgaat) doorzaagt tot aan het gat.
dash5a.jpg?psid=1
dash5aa.jpg?psid=1

Op die manier krijg je dan een gleufje. Voor dat je nu de asbak terugplaatst draai je eerst de 2 schroeven in de gaten (van de middenconsole) voor ongeveer 1/3.
Daarna is het een kwestie om die lipjes van de asbak, waar de schroef door gaat, over de reeds ingedraaide schroeven te glijden (daarom dient dus dat gleufje dat je gemaakt hebt). Als dat gelukt is kan je de schroeven verder aandraaien. Het moeilijkste is nu achter de rug, nu gewoon het grote paneel terugplaatsen.

De knop van de versnellingspook had ik ook vervangen aangezien die nogal verweerd was.
Ik heb de originele losgekregen door met een mini ijzerzaagje beetje bij beetje af te zagen.
Dat leek me toch meer aangewezen dan met brute kracht er zitten aan trekken ...

Dit is het resultaat, terug een gave middenconsole en knoppen die werken.

groeten, Ben

dash13.jpg?psid=1
dash14.jpg?psid=1

Laatst bewerkt door diezl (28-06-2013 16:39:02)



Fiat Coupe 1800 16V - 1998


Re: herstel van paneel en knoppen middenconsole

EchoedTears
Gebruikers

Offline

Van: Capelle aanden ijssel
Geregistreerd: 06-05-2013
Posts: 63

Sorry ik heb t niet gelezen , kweey niet of je t hebt gezegd, maar khad het probleem dat het beschermlaagje losliet en de hele boel plakte... Alles gedemonteerd, laten zandstralen en gewoon gespoten en dat zag er echt gelikt uit!


Re: herstel van paneel en knoppen middenconsole

frank
Gebruikers

Offline

Geregistreerd: 06-05-2013
Posts: 154

netjes en een goeie uitleg goed werk !


Re: herstel van paneel en knoppen middenconsole

drécoupé
Gebruikers

Offline

Van: Duffel, België
Geregistreerd: 06-05-2013
Posts: 297

Prima gewerkt , en exelente uitleg . moet ik ook is aan beginnen .


Re: herstel van paneel en knoppen middenconsole

maikelv
Gebruikers

Offline

Van: Boxtel
Geregistreerd: 06-05-2013
Posts: 176
Website

Hele nette how to, goed bezig geweest en goede uitleg  wink


Re: herstel van paneel en knoppen middenconsole

Coupe16VT
Gebruikers

Offline

Van: omg. Breda
Geregistreerd: 06-05-2013
Posts: 244

uitstekend gedaan en goede uitleg!

Jammer dat ik niet dit interieur heb in me Coupe....


Re: herstel van paneel en knoppen middenconsole

Criminal.Sausage
Moderator

Offline

Van: Zuid-Limburg
Geregistreerd: 07-05-2013
Posts: 241

Top How-To. Was van plan om van de zomer mijn console ook aan te pakken; dit gaat zeker van pas komen smile


Re: herstel van paneel en knoppen middenconsole

scrapzz
Administrators

Offline

Van: Zuid-Holland
Geregistreerd: 06-05-2013
Posts: 156
Website

Ziet er leuk uit! mischien nog goed koper dan nieuwe kopen (had via onderdelenlijn gezocht en werd gebeld koste 100€ voor een tweedehandse)
denk niet dat dat glanzend zwart leuk is bij beige leer.


Fiat Coupe 1.8 16V jaar: 3-2000



Re: herstel van paneel en knoppen middenconsole

jimmy
Gebruikers

Offline

Van: Apeldoorn
Geregistreerd: 19-05-2013
Posts: 526

voor 50 euro heb je een tweedehands bij mij, maar laten we het topic niet vervuilen. Misschien een moderator die dit kan verplaatsen naar de sectie How-to?


23-FX-XR.              20vt 4x4 Coupegrale
25-FX-XR.              16vt 4x4


Re: herstel van paneel en knoppen middenconsole

peterturbo
Gebruikers

Offline

Van: Kessel, België
Geregistreerd: 22-12-2013
Posts: 43

Dat plakkerige spul laat zich ook best verwijderen met synthetische thinner. Er is dan geen risico op krassen en de basis plastiek wordt er ook niet door aangetast.
Ik heb dat bij mijn 1.8  gedaan zonder heel de boel te demonteren. Eerst wel alle roosters en schakelaars afplakken, en dan poetsen maar...


Re: herstel van paneel en knoppen middenconsole

peterturbo
Gebruikers

Offline

Van: Kessel, België
Geregistreerd: 22-12-2013
Posts: 43

Oes, foutje bij mijn vorige bericht.
Ik heb daarvoor cellulose thinner gebruikt!